Home » 5 tips om het leven na verlies makkelijker te maken

5 tips om het leven na verlies makkelijker te maken

Na het verlies van een kindje (of überhaupt van een dierbare) lijken de eenvoudige dingen in het leven plots complex. Wat moet je eten als je hoofd er helemaal niet naar staat om ook maar een stap in de keuken te zetten? Hoe zorg je voor de kinderen wanneer je misselijk van verdriet onder de dekens wil blijven liggen? In dit artikel wil ik absoluut niet beweren dat het leven simpel zal worden, maar met onderstaande tips maak je het je wél gemakkelijker. Ik hoop dat ik je hiermee een zetje in de goede richting mag geven, waardoor je zeker de zwaarse periode doorkomt – zo goed en kwaad als het gaat. Sterkte!

Maak je leven makkelijker tijdens het rouwen: 5 tips

Laat je boodschappen bezorgen

Heb je het budget om (tijdelijk) je boodschappen te laten bezorgen door AH, Picnic of Jumbo? Dan is dat zeker de moeite waard. De voordelen?

  • Je hoeft niemand in de supermarkt te woord te staan over je zwangerschap (en waarom je niet achter een kinderwagen loopt). Het is in deze periode toch vaak al een ramp om te bedenken wat je vanavond moet gaan eten, laat staan als je in tranen achterblijft bij het schap met broodbeleg, omdat je iemand tegenkwam.
  • Energie om te winkelen of helemaal niet, de boodschappen komen bij jou thuis. Het enige dat je hoeft te doen, is de deur openen en de boodschappen aannemen. Je kent de bezorger toch niet.
  • Je houdt energie over voor andere zaken die belangrijker zijn.

Hoewel ik eigenlijk de keus maakte vanwege het coronavirus, was ik na de geboorte van Nova heel blij dat we de boodschappen wekelijks lieten bezorgen. Ik hoefde even helemaal niemand tegen te komen en was niet langer afhankelijk van mijn gemoedstoestand. Een tweede tip, als je dan toch iets laat bezorgen? Thuisbezorgd.nl. Dat er boodschappen in huis liggen betekent immers niet dat je ook de energie hebt om iets op tafel te kunnen zetten. Af en toe pizza of een patatje laten bezorgen, maakt je leven een stukje makkelijker.

Verzamel simpele recepten

In het normale leven is het soms al rampzalig om te bedenken wat je nu weer op tafel moet zetten. Laat staan als je in een fase van diepe rouw verkeert. Dan wil je het jezelf gewoon makkelijk maken. Een paar ideeën:

  1. Maak een vast weekmenu voor de komende maand. Niet heel afwisselend, maar zo hoef je in elk geval even nergens inhoudelijk over na te denken. (Broodjes hotdog tellen ook). Na die maand komen de gerechten wellicht je neus uit, maar dan kan je een nieuw weekmenu maken. Net zolang tot je weer ‘normaal’ kunt gaan eten.
  2. Zoek online naar simpele recepten waarmee je kunt afwisselen, als je geen vast weekmenu wil hanteren. Op De Mamagids vind je onder de zoekterm ‘Wat eten we‘ hele eenvoudige recepten. Niet allemaal schijf-van-vijf-materiaal, maar altijd beter dan elke avond patat.

Wanneer je energielevel het toelaat, kan je ook de Allerhande uitpluizen of het boekje van de Jumbo. Of via Instagram nieuwe recepten ontdekken. Zolang je maar jouw eigen tempo blijft volgen; rouwen is een grillig proces en het komt wel weer wanneer het komt.

Maak duidelijke afspraken over je werk

Je baan kan best een stressfactor zijn tijdens je rouwproces. Zeker als je hier geen duidelijke afspraken over maakt. Daarom helpt het doorgaans om gewoon eerlijk aan te geven hoe jij je voelt en contact op te nemen met de bedrijfsarts. Hoe kwetsbaar zo’n gesprek ook is, alleen dan kun je de ruimte nemen om aan te geven waar jouw grenzen liggen. Uiteindelijk heeft je werkgever er ook niets aan als je jezelf te groot houdt en uiteindelijk onderuit gaat.

Begin om bovengenoemde redenen nooit voor je weer toe bent aan werken. Jouw rouwproces en mentale gezondheid staan op 1, de rest komt daarna. Bovendien is het echt makkelijker om wat later te te starten en dan geleidelijk op te bouwen als je je beter voelt. Te snel beginnen uit, gevoelsmatige, verplichting of verantwoordelijkheidsgevoel en daarna opnieuw stoppen, is moeilijk: de omgeving heeft dan vaak minder begrip.

Vraag hulp aan je omgeving

“Als ik iets kan doen, laat je het me weten, hè?”

Uit onmacht geven veel mensen na een verlies aan dat je op hen kunt rekenen. In de praktijk maken we vrijwel nooit gebruik van dit aanbod. Eigenlijk is dat jammer, want hulp kan je vaak wel gebruiken. Zeker in praktische vorm: een keer een warme maaltijd koken, de kinderen opvangen, een luisterend oor bieden tijdens een fijne wandeling… Hulp na verlies hoeft allemaal niet heel groot te zijn, maar is wel enorm waardevol.

Daarnaast kan het jou de ruimte geven om even op te laden. Voel je niet schuldig als je ouders of zusje de kinderen meenemen, terwijl jij vervolgens gaat liggen Netflixen op de bank. Je doet wat je kan om de dag te overleven. Soms zit er nu eenmaal niet meer in dan een ontbijt met chips en een Jane the Virgin marathon. En dat is oké.

Als je hier ruimte voor hebt binnen je budget is het ook de overweging waard om een schoonmaakster in te huren. Dat kan net de stok achter de deur zijn die je in deze periode nodig hebt. Het biedt je de ruimte om je voornamelijk te focussen op jou en je gevoel, in plaats van allerlei randzaken.

Wees eerlijk, over alles

Iets dat je leven ook een stuk eenvoudiger maakt, zo merkte ik, is eerlijk zijn. Sterker nog, ik had vaak de energie helemaal niet om me anders voor te doen dan ik me voelde. En ik geloof best dat deze houding me wellicht niet de meest aimabele persoon maakte, maar wel recht voor zijn raap. Iedereen wist wat ‘ie aan me had.

Het voordeel van die eerlijke houding was dat iedereen het gewoon van me aannam als ik me een keer wél goed voelde. Door niet continu bezig te zijn met anderen en of ik niemand zou kwetsen, of mooi weer probeerde te spelen, hield ik kostbare energie over. Altijd maar proberen te voldoen aan ‘hoe het hoort’ is nergens voor nodig. Zeker niet tijdens een rauw rouwproces.

Onze ervaring na de stilgeboorte: ik koos voor gemak

Nadat Nova overleed, vond ik het prettig om zo snel mogelijk weer de normale dingen op te pakken. Dat gaf me enigszins een gevoel van vastigheid en zekerheid in een periode waarin de grond onder mijn voeten was weggeslagen. Ik wilde niet ‘alleen maar’ verdrietig zijn, vooral voor de kinderen. En daarbij moest hun leven ook zoveel mogelijk kunnen doorgaan zoals ze van ons gewend waren.

Het hielp heel erg om mijn dagelijks leven zo eenvoudig mogelijk te maken. Dus boodschappen laten bezorgen, een goed systeem hanteren in het huishouden zodat dat redelijk doorliep, eerlijk zijn… Natuurlijk ging dat lang niet altijd van een leien dakje. Ook ik had weken waarin we redelijk overleefden en weken waarin opendoen voor de bezorger van AH eigenlijk al een te grote opgave leek. Dat hoort bij rouwen; er valt geen peil op te trekken.

Maar ik merkte wel dat hoe minder tijd en energie je kwijt bent aan onnodige zaken als de mening van de buitenwereld, dagelijkse klusjes en schuldgevoel naar alles en iedereen toe, hoe makkelijker het leven zelf verloopt. Elke keer een beetje beter.

Heb je aanvullingen of tips voor anderen om het leven na verlies iets makkelijker te maken? Laat ze zeker achter in de comments.

Uitgelichte afbeelding ©Anna Zhuk – Shutterstock

Merel

Mijn naam is Merel. In 2020 verloren we ons dochtertje Nova na een voldragen zwangerschap. Mijn openhartige verhaal lees je via 'Lief Dagboek'. Oorverdovend Stil is er speciaal voor jou, als ouder van een stilgeboren kindje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven